Rychlejší koně bratří Malinů cválají pro radost

Malina Brothers: Rychlejší koně (obal CD)

Skupina bratří Malinů vznikla díky přání kamarádů z Náchoda, ze kterého trojice excelentních muzikantů pochází. Luboš, Pavel a Pepa se na pódiích i v nahrávacích studiích potkávali dlouho, ale teprve před nějakými třemi lety vyslyšeli volání svých příznivců a spolu s kontrabasistou Pavlem Peroutkou vytvořili kapelu nazvanou jednoduše Malina Brothers.

Repertoár pro své první album Rychlejší koně poskládali z písní, na nichž vyrůstali a které byly zásadní pro jejich hudební směřování. Ke klasickým bluegrassovým kouskům Billa Monroea a tradicionálům namíchali písně s texty Mirka „Skunka“ Jaroše, posbírané v repertoáru Tom T. Halla (titulní Rychlejší koně), Hanka Cochrana (Nech svět, ať se točí dál) či Kinky Friedmana (Lady Yesterday). Nechybí ani vzpomínka na kapelu Hoboes (Návrat) a úprava Skočné ze Smetanovy Prodané nevěsty. Směsice je to přepestrá, ale v případě Malina Brothers nijak překvapivá.

Rychlejší koně nejsou nijak převratnou záležitostí. Album vzniklo z čisté radosti z muziky a osobního vztahu k nahraným písničkám. Muzikanti nedělali s nahráváním žádné velké ciráty, vše zvládli v průběhu pouhých čtyř dnů, točili všichni najednou, v podstatě naživo. Jen jedinkrát využili hosta – v Skunkově A život běží dál zní foukací harmonika fenomenálního Charlie McCoye.

Poslech 14 písní a instrumentálek je tak velice příjemnou záležitostí. Vše plyne lehce a samozřejmě, muzikanti si pohrávají s aranžemi a sóly, všichni si dopřávají dostatek prostoru k provětrání svých nástrojů i hlasů, přesto nesklouzávají k zbytečnému exhibicionismu. Střídání country a bluegrassu osvěžují „irské“ výlety, zpívá se česky i anglicky, aniž by cokoli z toho působilo nepatřičně. Báječným příkladem je tradicionál Flowers of Edinbourgh, ve kterém si nad rytmickým základem kontrabasu a kytary pohrávají housle s irskou flétnou. Nechybí ani aktuální podoba bluegrassu v podobě skladby Tima O’Briena When You Come Back Down. Právě zde se ale projevují určité limity Malina Brothers. Zatímco v countryovkách, tradicionálech a klasickém bluegrassu působí jejich vokály přirozeně, tady ve srovnání s plastickými a éterickými vokály kapely Nickel Creek, která se této písně též zhostila, zní jejich vícehlasy přece jen poněkud ploše. Zajímavou perličkou je Smetanova Skočná, kterou hrával Luboš Malina s Poutníky už někdy na sklonku osmdesátých let minulého století. Aktuální verze Malina Brothers nabízí vedle Lubošova banja i Pepovy strhující housle.

Tradičně precizní práce odvedl ve studiu COOLniCZka zvukař Jiří Mašek. Stylový a povedený je i obal Martina Duška s charakteristickými fotografiemi spřízněného Jiřího Turka a milým ohlédnutím Luboše Maliny sahajícím až k úplným začátkům „malinovského“ muzicírování do roku 1982. Rychlejší koně Malina Brothers jsou zajímavým počinem ještě z jednoho důvodu. Potěší totiž jak příznivce klasické české trampské a country hudby, tak i ty, co preferují současné podoby country nebo poslouchají úplně jiné žánry a tento styl pozvolna objevují.

Malina Brothers: Rychlejší koně
Vlastní náklad, Pepa Malina, 2013
Rychlejší koně * A život běží dál * Irish Banjo Medley * Use to Be * Jsem volnej jak pták * Flowers of Edinburgh * When You Come Back Down * Návrat * Padá déšť * Shennandoah Valley Breakdown *  Nech svět, ať se točí dál * Love Please Come Home * Skočná * Lady Yesterday

avatar Autor: on 5.1.2014. Filed under Headlines,Recenze. You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0. Both comments and pings are currently closed.