Sheryl Crow putuje po objížďkách za mírem a láskou

Sheryl Crow: DetoursMezi zpívajícími autorkami má Sheryl Crow zvlášť významné postavení. V zástupu písničkářek, které světu hudby přinesla devadesátá léta, stála v první linii a ač do showbussinesu vstoupila až ve svých třiceti letech, tedy poměrně pozdě, stala se velice rychle oblíbenou nejen mezi posluchači, ale také mezi kolegy muzikanty. Na album Globe Sessions jí píseň Mississippi věnoval dokonce sám Bob Dylan.
Nepočítáme-li živé nahrávky a nejrůznější výběry, je album Detours (český překlad „Objížďky“ je více než výstižný) její teprve šestou řadovou deskou. Po popovém C’mon, C’mon a poněkud nevýrazném počinu Wildflower se jakoby oklikou Sheryl vrátila ke svým muzikantským začátkům a připravila až nečekaně vydařenou kolekci nových písní. Za vydatného přispění producenta Billa Bottrella, se kterým spolupracovala již na svém prvním albu Tuesday Night Music Club, se jí podařilo natočit hudebně nejpestřejší, textově nejvýraznější a zatím zřejmě nejlepší nahrávky své hudební kariéry.
Detours začínají zdánlivě nenápadnou God Bless This Mess. Úvodní tóny akustické kytary jakoby odkazovaly až někam k folkovým začátků Boba Dylana. Na pozadí křehkého popěvku atmosféra postupně houstne, a když v závěru zazní „The president spoke words of comfort with teardrops in his eyes / Then, he led us as a nation into a war all based on lies“, je zřejmé, že žádné kompromisy nás tentokráte nečekají. Navíc se zdá, že by Sheryl se svojí kytarou hravě zvládla folkové album. Jenže tato dáma má na věc zjevně jiný názor a v následující Shine Over Babylon okamžitě přehazuje výhybku jinam. V jedné z nejvýraznějších skladeb alba podpořena hutným zvukem doprovodné skupiny se do zpěvu opírá s notným rockovým feelingem a varuje svět před podobným průšvihem, jaký nastal při stavbě babylónské věže.
V odlehčené hitovce Love Is Free do jednoduchého popového nápěvu jízlivě propašuje, že „Devil take your money / Money got no hold on me / Everybody / Making love ‘cause love is free“. Texty samy o sobě jsou vůbec na Detours více než podstatné. Pozoruhodně se v nich potkávají globalizovaný svět počátku 21. století a vnitřní svět dávno dospělé ženy, která už stačila prožít hodně dobrého i zlého. Zpět ale k písním.
V Peace Be Upon Us, další reakci na válku v Iráku, si zpěvačka odskočila až k world music. V písni vyjadřující přání míru nad námi všemi zazní nejen zpěv Ahmeda Al Hirmiho v arabštině, ale také loutna oud, jeden z nejtypičtějších nástrojů islámského světa. Gasoline pro změnu představuje vidinu světa roku 2017 a problémů a nepokojů vyvolaných nedostatkem ropy. Na Out Of Our Heads, dalším výrazném hitu, zaujme výrazný refrén s atmosférou podobně prosluněnou, jakou mívaly písně Boba Marleyho.
Píseň Detours, která dala název celému albu, otvírá jeho druhou, daleko intimnější část. Po tomto takřka countryovém vyznání věnovaném všem matkám následují tři písně (Now That You’re Gone, Drunk With The Thought Of You a Diamond Ring), v nichž se Sheryl vyrovnává se vztahem a následným rozchodem s Lancem Armstrongem. Hudební doprovod je najednou o poznání tišší a na pozadí folkově-bluesových harmonií zpěvačka naplno odhaluje nejen svoji křehkost a zranitelnost, ale zároveň také vnitřní sílu. Živější skladba Motivation o tom, že nemusíte patřit k privilegované menšině, a přesto můžete zvládnout mnohé, na chvilku naruší zadumanou atmosféru. Drsně baladickou Make It Go Away otvírá Sheryl pohledem do jakési velké propasti a sčítáním všeho, co v životě zmeškala. Nejistota a nervozita vedou až k dotazu: „Je láska nemoc a choroba lék?“ Předposlední Love Is All There Is přináší nejen tápání „Does anybody want you? / Does anybody need you?“, ale také patřičnou dávku optimismu a naděje. Album končí křehkou Lullaby For Wyatt – ukolébavkou pro zpěvaččina adoptovaného syna, v níž vyjadřuje obavu: „How do I keep from losing your way…“ i naději „Hope you’ll find love like I did someday“. Je to silné a účinné, až se nelze ubránit pocitu, že více už snad ani na jednom jediném albu sdělit nejde. A když pak cédéčko dohraje, začnou na mysl útočit otázky: V jakém světě to vlastně žijeme a co je pro nás nejdůležitější?
Držitelka devíti cen Grammy Sheryl Crow nebývalým způsobem otevřela svoji duši a vytvořila upřímné a nesmírně přesvědčivé album. Detours nelze než vřele doporučit!

Sheryl Crow: Detours
Universal (A&M Records), 2008
God Bless This Mess * Shine Over Babylon * Love Is Free * Peace Be Upon Us * Gasoline * Out Of Our Heads * Detours * Now That You’re Gone * Drunk With The Thought Of You * Diamond Ring * Motivation * Make It Go Away (Radiation Song) * Love Is All There Is * Lullaby For Wyatt

avatar Autor: on 5.5.2008. Filed under Recenze. You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0. You can leave a response or trackback to this entry