Loretta Lynn: Countryová důchodkyně rockerkou

Loretta Lynn: Van Lear RoseKdyž se v devadesátých letech vrátila Loretta Lynn do svého domu v Nashvillu, aby se mohla věnovat svému nemocnému manželovi Oliverovi, zdálo se, že countryová legenda definitivně odchází do hudebního důchodu. Za sebou měla více než třicetiletou dráhu zpěvačky, desítky hitů, přes čtyřicet let trvající manželství (vdávala se v pouhých třinácti letech), úspěchy v podnikání. Zkrátka neobyčejně bohatý a vydařený život.
Po smrti manžela to nicméně začalo Lorettu intenzivně táhnout zpět k muzice. Po dlouhých jedenácti letech natočila v roce 2000 nové album Still Country, které ale nevzbudilo téměř žádnou pozornost. V té době někteří veteráni country jako třeba Johnny Cash nebo Merle Haggard změnili svůj přístup, zmodernizovali své pojetí, a získali tak příznivce i mezi mladšími posluchači. I na Lorettu čekalo něco podobného. Během následujícího roku natočila detroitská garážová punková kapela White Stripes (její základ tvoří duo Jack a Meg Whiteovi) své průlomové album White Blood Cells, které věnovali Lorettě Lynn. Její píseň “Rated-X“ později nahráli i ve své verzi. Loretta Lynn mladé rockery pozvala do svého domu a závěr byl naprosto nečekaný. Dohodli se, že producentem jejího příštího alba bude Jack White. Výsledkem tohoto neobvyklého kroku je třináct písniček alba Van Lear Rose.
Pokud znáte Lorettu Lynn z jejích nejslavnějších nahrávek (třeba “Coal Miner’s Daughter“ – Horníkova dcera), budete novými písničkami dozajista překvapeni. A nejste-li zarytými zastánci té jediné správné staré dobré country, tak překvapeni velmi, velmi mile. Na nevšední kvalitě tohoto počinu mají podíl tři činitelé: Lorettin zpěv, netradiční hudební zpracování a písně samotné.
Jak píše Loretta v booklettu alba, poprvé za svoji hudební dráhu si všechny písničky napsala sama. Najdeme zde písně autobiografické (“Van Lear Rose,“ “Story Of My Life“ a další), ale třeba i zpověď ženy odsouzené k smrti (“Women’s Prisonv). Svižný a řízný rokenrol (“Have Mercy“) je následován popěvkem ve stylu Carter Family (“High On a Mountain Top“). V některých písních se dočkáme i určité filozofie a životní moudrosti (“God Makes No Mistakes“) a nechybí ani písně milostné (“Miss Being Mrs.,“ “This Old House“).
Muzikanti, kteří písně natočili, jsou Lorettou označováni jako The Do Whaters (všechno zkrátka nahráli přesně tak, jak bylo potřeba). Nutno říci, že s písněmi se moc nemazlili, upravili je k obrazu svému a dodali jim neobvyklou a neopakovatelnou atmosféru. Těžko to přesně vyjádřit slovy, ale každá z písní, přestože v podstatě všechny vycházejí z tradiční country, má v sobě něco trochu zvláštního. Někdy je písnička pojata jako folkový song s jednoduchým kytarovým doprovodem, jindy se naplno rozezní zkreslené elektrické kytary. I v obvyklejších věcech je možné si povšimnout, že steel kytara zní jinak, než jsme zvyklí, a také bicí nejsou zrovna moc country. Je to neuvěřitelné, ale spojení countryové legendy s mladými rockery nepůsobí zkrátka ani trochu křečovitě, všechno do sebe zapadá a vytváří dokonale kompaktní celek.
Vynechat nemohu pochopitelně skvělý pěvecký výkon protagonistky alba. Když poslouchám jednotlivé písně, nechce se mi ani v nejmenším věřit, že se Loretta Lynn narodila před 70 lety. Energie má na rozdávání a hlasově je na tom stále tak dobře, jako v dobách své velké slávy v šedesátých a sedmdesátých letech. S rockovým pojetím písní se vypořádala s naprostým přehledem, její frázování je dokonalé, skvěle si umí pohrát se svými texty a dodat jim potřebou naléhavost.
Dříve, než se ke mně album Van Lear Rose dostalo, zaznamenal jsem nadšení v řadách amerických kritiků – například časopis Blender mu dal pět hvězdiček (z pěti), což prý bylo poprvé, kdy udělil plný počet. Na All Music Guide (www.allmusic.com) jsou o něco skromnější, ale i tady má album čtyři a půl hvězdičky a velmi pochvalnou recenzi. Po mnohonásobném poslechu 13 vydařených písní Loretty Lynn se mohu připojit i já.
Album je bez problémů k sehnání i v Česku. Pokud máte rádi poslední alba Johnnyho Cashe (vydaná u American Recordings) nebo Emmylou Harris (Red Dirt Girl či Stumble Into Grace), mohu zaručit, že se vám Van Lear Rose bude líbit.
A protože Jack White prohlašuje, že s Lorettou Lynn hodlá natočit ještě minimálně dvě další alba, máme se do budoucna na co těšit.

Loretta Lynn: Van Lear Rose
2004, Interscope Records
Van Lear Rose * Portland Oregon (duet s Jackem Whitem) * Trouble on the Line * Family Tree * Have Mercy * High on a Mountain Top * Little Red Shoes * God Makes No Mistakes * Women’s Prison * This Old House * Mrs. Leroy Brown * Miss Being Mrs. * Story of My Life

avatar Autor: on 28.7.2004. Filed under Recenze. You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0. You can leave a response or trackback to this entry