Naďa Urbánková zpívá Jiřího Grossmanna

Závidím: Naďa Urbánková zpívá Jiřího GrossmannaNaďa Urbánková byla bezesporu naší první countryovou hvězdou. České country hudbě dokázala kralovat více jak 15 let, od roku 1967 až do roku 1983, kdy s Country Beatem Jiřího Brabce natočila dvojalbum cover verzí svých starších hitů s prostým názvem Naďa. Na konci 80. let se zpěvačka odstěhovala do Švýcarska a na více jak 10 let v podstatě zmizela z českého šoubyznysu. O comeback se pokusila před několika lety v sestavě nově zformovaného Country Beatu, ale nedávným dobrovolným odchodem Jiřího Brabce z tohoto světa byl přerušen i tento pokus. Ovšem Naďa Urbánková se ani v této situaci nevzdala, čehož důkazem může být i album Závidím: Naďa Urbánková zpívá Jiřího Grossmanna, které, kromě výběru původních nahrávek 20 starších hitů, obsahuje také čtyři nově natočené cover verze písní s texty Jiřího Grossmanna.
Album, které vyšlo na značce hudebního vydavatelství Supraphon, mapuje právě nejslavnější období zpěvaččiny kariéry. Výběr písní, jak už název kolekce napovídá, byl podmíněn textařským přispěním Jiřího Grossmanna, čímž vznikla kolekce, která sice nabízí řadu dokonale proslavených evergreenů, ovšem vedle nich obsahuje i pěknou řádku písní méně známých.
Deska začíná i končí osudovou písní Jiřího Grossmanna, „Závidím,“ jejíž text napsal bezprostředně po té, co u něj lékaři diagnostikovali leukémii, které také 5. prosince 1971 podlehl. Původní nahrávka pochází z roku 1969 a Naďa ji natočila se skupinou Shut Up Františka Ringo Čecha. Druhá verze vznikla o 35 let později, ale stále neztráci ze svého půvabu a významu. Nahrávka byla natočena (stejně jako všechny ostatní nové snímky) se skupinou Malevil a mírně countryový sound doplněný o výrazná trumpetová sóla Jaromíra Hniličky skladbě opravdu sluší.
V countryovém duchu se nesou i ostatní nové nahrávky: písně „Za vlídný slovo jen,“ „Prosím o pochopení“ a velký hit „Gentlemana“ Jima Reevese „Vzdálené bubny,“ který v české verzi původně nazpíval sám Jiří Grossmann. Zajímavá je i skutečnost, že jisté pasáže textu musely projít drobnou kosmetickou úpravou, protože původně byla tato skladba určena pro mužského interpreta.
Z archívních snímků, které se na album dostaly, jmenujme například „Svatební průvod,“ „Tobě náležel čas,“ „Skála,“ „Půlnoc je období zlé“ nebo společné nahrávky s Jirkou Grossmannem „Drahý můj,“ a „Jackson.“ Naďa se nám však představí i v necountryových nahrávkách, jako je například ruská lidovka „Mávej víc,“ či „Vzdálená,“ pocházející z repertoáru legendárních Beatles.
Deska je doplněna jednoduchým, osmistránkovým booklettem, který kromě faktografických údajů k jednotlivým písním nabízí několik archivních i současných fotografií a text titulní skladby.
Album Závidím: Naďa Urbánková zpívá Jiřího Grossmanna je milou a také důstojnou vzpomínkou na muže, který se nezapomenutelně zapsal do zlatého fondu české populární hudby a určitě potěší nejednoho příznivce příjemné a pohodové muziky. Nové nahrávky jsou snad i příslibem toho, že se s hlasem pětinásobné Zlaté slavice budeme v budoucnu setkávat i ve zcela nových písních.

Závidím: Naďa Urbánková zpívá Jiřího Grosmanna
Supraphon, 2004, celkový čas: 66:53
Závidím • Adios • Drahý můj • Hospoda blízko mlýna • Já záhadou se trápím • Jackson • Půlnoc je období zlé • Rodičovské sdružení • Skála • Svatební průvod • Táta silák • Tobě náležel čas • V údolí blízko dráhy • Vlak do dětství • Mávej víc • Ó, ty to nepochopíš • Slib • Subreta • Vzdálená • Za vlídný slovo jen • Prosím o pochopení • Vzdálené bubny • Závidím

avatar Autor: on 25.7.2004. Filed under Recenze. You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0. You can leave a response or trackback to this entry