Buty Kosmostour na DVD

Buty - Kosmostour 2000 Live on DVDPokud jste před čtyřmi lety zaznamenali koncertní turné skupiny Buty s názvem Kosmostour 2000 a to ať už přímo účastí na některém z vystoupení nebo později jako dvojdiskový audio záznam na CD, pak si možná budete chtít atmosféru této zajímavé akce znovu připomenout. Pokud vlastníte DVD přehrávač, pak to není žádný problém, protože hudební vydavatelství BMG právě vydalo zkrácený záznam tohoto koncertu na DVD. Pravda, na DVD najdete opravdu jen část skladeb, které během ostravského vystoupení skupiny dne 3. dubna 2000 zazněly, ovšem pořad je navíc doplněn ještě o několik bonusových materiálů.
Nejprve si ale něco povíme o hlavním snímku. Záznam koncertu, který byl pořízen kamerami Česke televize, přináší jen necelé dvě třetiny z materiálu, který vyšel na zmíněném dvojcédéčku. To přineslo celé tři desítky skladeb, na DVD jich však bylo vybráno „pouhých“ 18. Nutno však podotknout, že nechybí žádná z podstatnějších. Pochopitelně s vyjímkou „Františka,“ který však skupina nezařadila ani na cédéčkovou verzi.
Koncert startuje skladbami „Hajcman Blues“ a „Krtek“ a Buty vám v něm postupně nabídnou průřez kompletní svojí kariérou. Samozřejmě nechybí legendární hit „Mám jednu ruku dlouhou“ ze Svěrákovy Jízdy, folkově mystická balada „Nad stádem koní“ či letně rozverný „Tata.“ Více jak 70minutový koncert pak končí písní „Vrána“ a následným přídavkem v podobě skladby „Cesta byla suchá.“
Pojďme nyní k vlastnímu zpracování disku. Úvodní menu vám nabízí, kromě vlastního koncertu, ještě neěkolik dalších položek. Můžete si vybrat konkrétní skladbu, zvolit formát zvukového doprovodu, prohlédnout si fotografie z koncertu nebo se probírat diskografií skupiny. Pojďme se na jednotlivé nabídky podívat detailněji. Výběr jednotlivých písní je rozdělen do dvou graficky mírně odlišných obrazovek po devíti skladbách. Trochu zamrzí, že ani zde nezbylo místo na faktografické údaje o jednotlivých titulech (informace o autorech písní nenajdete ani na obalu).
Formát zvukového doprovodu vám pomůže vybrat Radek Pastrňák coby mimozemšťan. K dispozici máte dvě možnosti. Kromě klasického stereofonního zvuku je k dispozici i šestikanálový doprovod ve formátu Dolby Digital 5.1, který vám nabídne o něco věrnější zážitek z celého koncertu.
Buty - Kosmostour 2000 Live on DVDDalší bonusové položky jsou pak Fotografie a Diskografie. Asi není třeba vysvětlovat, co obsahují. Jen si nemohu odpoustit poznámku ke zpracování. Obojí je totiž řešeno pomocí tzv. slide-show, tedy ve formě postupně se střídajících obrazovek s fotografiemi, resp. informacemi o jednotlivých deskách. Osobně mi přijde tato varianta uživatelsky nepříliš vhodná. Pokud totiž někdo chce vidět informace o nějaké pozdější desce, musí buďto čekat než se zobrazí všechny tituly předcházející a nebo pomocí ovladače „přeskákat“ až na místo, které je pro něj zajímavé. Zejména u diskografie by bylo podstatně elegantnějším řešením zobrazit nejprve strušný seznam jednotlivých alb (třeba i ve formě obalů) a teprve po vybrání konkrétního titulu zobrazovat detailní informace. Ovšem je to jen můj názor s pochopitelným právem na omyl.
K technickým informacím je třeba ještě dodat, že disk je multiregionální a nabízí obraz v systému PAL a ve formátu 4:3 (ovšem s letterboxovým širokoúhlým výřezem). I když je datový tok obrazu na slušné hodnotě 8Mb/s, mohl by být obraz o něco málo ostřejší. Zejména v kontrastu s některými zahraničními tituly technická kvalita obrazu přeci jen trochu zaostává.
I přes tyto moje drobné výhrady nabízí DVD Buty Kosmostour 2000 více jak hodinu skvělé muziky, při které se nudit rozhodně nebudete. To vše navíc s poměrně slušnou výbavou. Pro fanoušky této unikátní formace je to bezesporu povinný titul, potěšit by však mohl i méně ortodoxní publikum. Díky němu totiž mohou vystoupit Buty i u vás v obýváku. A uznejte, kdo by si nepřál takovouto zajímavou společnost?

Buty: Kosmostour 2000 – Live on DVD
2004. BMG Czech Republic, DVD. 72 minut
Hajcman blues • Krtek • Tonda a Cenda • Ohambí • Jednou ráno • Normální den na fronte • Trumpeta • Nad stádem koní • Olina • Pakližé • Jedno pivo • Silnejší kluk • Pulec • Mám jednu ruku dlouhou • Až já budu svatý • Tata • Vrána • Cesta byla suchá

Titulní menu
Výběr zvukového formátu
Výběr jednotlivých skladeb