Cross Country: Gardenparty

Cross Country: Gardenparty (obal CD)

Cross Country: Gardenparty (obal CD)

Skupina Cross Country, jejímiž hybateli jsou muzikant, vydavatel, skladatel a textař Jiří Mašek a jeho žena Zuzana, vydala před nedávnem nové, živě natočené album Gardenparty. Vedle jádra kapely, které dále tvoří kytarista Lukáš Bundil a zpěvačka Barbora Fialová, se natáčení zúčastnilo i několik hostů.

Písnička Esa, která album otvírá, se toulá českou krajinou už řadu let. Před nějakými 14 lety ji, shodou okolností právě ve studiu Good Day Records, natočila kapela Wild West na své výtečné a dodnes platné album Tanec duchů. Wild West se bohužel záhy rozpadli, a česká country tak přišla o jednu ze svých největších nadějí nového tisíciletí. Když písničku před třemi lety nahrála s Cross Country Ilon Leichtová, byl u toho i kytarista Petr Havrda, autor českého textu k tomuto hitu písničkářky Cheryl Wheeler (v originální verzi Aces, odtud i současný český název). Na Gardenparty pak vedle kytary Petra Havrdy znějí i bicí Daneše Marinici, bývalého bubeníka Wild Westu.

Kapela Cross Country na Wild West v mnohém navazuje, její country říznutá řadou dalších stylů zní stejně lehce, svižně a přirozeně. Na rozdíl od „chlapáckého“ Wild Westu se ale v Cross Country otočil poměr zpěváků a zpěvaček ve prospěch žen.  Navíc je zřetelný i posun k popu a folku. Výsledkem je jakýsi „cross country pop folk“, muzika jako stvořená pro rádio. Což není myšleno v žádném případě hanlivě – při poslechu vkusných a příjemných písní Cross Country by vás ani nenapadlo přelaďovat jinam.

Aktuální album kapely Cross Country do značné míry čerpá z repertoáru, který přineslo minulé CD natočené s již zmiňovanou Ilon Leichtovou v roli zpěvačky. Na Gardenparty ale debutuje Bára Fialová, sympatická a talentovaná dívka. Srovnání, které se zákonitě nabízí, pro ni dopadá překvapivě dobře. Přestože je album nahrané živě, zpívá Bára téměř bezchybně a co je podstatné, dokáže dát mnohým skladbám notný kus osobitosti. Výtečná je v písni Pařížská, s textem Jiřího Žáčka si rozumí dokonale. Dalším Bářiným parádním číslem je předělávka Help! z repertoáru The Beatles. Zajímavý kontrast nabízejí také tři písně na konci alba. Mezi dvěma skladbami od Sheryl Crow, v nichž Bára nechává naplno a s živočišnou energií rozeznít svůj hlas, je zařazen křehký šanson Malá dáma. I v této roli se jí vede znamenitě.

I když minulé album s Ilon Leichtovou bylo díky zástupu hostujících muzikantů hudebně pestřejší, řadu zajímavých momentů nabízí také Gardenparty. Hodně z nich má na svědomí Pepa Malina, jehož housle dokážou znovu a znovu překvapovat: Bon soir mademoiselle Paris příjemně posouvají k folkové baladě, v Are You Strong Enough To Be My Man kouzlí náladu takřka irskou, Schodům inspirovaným známou písní Led Zeppelin dodávají potřebnou naléhavost. Když posloucháte Gardenparty, nemůžete si nepovšimnout jedné zvláštnosti – nejblíže k „country“ mají písně převzaté odjinud. A tak jako nejvýraznější countryovky vám mohou připadat výrazně zpomalené a houslemi přetavené beatlesácké Help! nebo třeba Lásky je míň od Petra Nováka.

Co je trochu škoda, že cédéčko nedoplňují podobnější informace o jednotlivých skladbách a konkrétních interpretech. Neznáte-li příjemný hlas Jiřího Maška, můžete jen hádat, kdo je v duetech Bářiným pěveckým partnerem. U českých verzí přejatých písní navíc není uveden ani originální název.  Určitě by také bylo zajímavé dozvědět se alespoň něco málo o tom, co vedlo muzikanty k výběru převzatých písní. Povedená Gardenparty by si v tomto ohledu přeci jen zasloužila o něco více. Věřme, že DVD, které kapela chystá, přinese nejen výbornou muziku, ale i onu ne zcela nepodstatnou „nadstavbu“.

CD Gardenparty nahráli: Barbora Fialová – zpěv; Jiří Mašek – kytary, zpěv; Lukáš Bundil – kytary; Zuzana Mašková – klávesy; Pepa Malina – housle; Daneš Marinica – bicí; Petr Havrda – kytary, zpěv; Karolína Kaňková – zpěv, Jan Lstibůrek – baskytara, kontrabas.

Cross Country: Gardenparty
Good Day Records, 2014
Esa – Tam v ghettu – Pařížská – Lásky je míň – Dear Sister – Pláč a prach – Bon soir mademoiselle Paris – Help! – Schody – Are You Strong Enough To Be My Man – Malá dáma – Buď jak buď