TOPlist

Widgetized Section

Go to Admin » Appearance » Widgets » and move Gabfire Widget: Social into that MastheadOverlay zone

Na nože – (ne)všední příběhy slunečných dnů i temných nocí

Album Na nože indie-folkového dua Kieslowski je trochu překvapivě ze všeho nejvíc „country“. Kieslowski sice více než z té klasické čerpají z jejích alternativních odnoží a současného indie folku, ale pro generaci těch, kteří nevěří nikomu, komu je hodně přes dvacet, může být právě tato varianta country naprosto ideální.

Když odhlédneme od hudebních stylů, zjistíme, že písničky dua Kieslowski nejsou běžným spotřebním zbožím, nabízejí zajímavé texty, výrazné a nosné melodické nápady. Křehké a melancholické písně přinášejí příběhy, které  jsou přitom často až nečekaně strohé:  „Na nože od rána do rána / prohrává můj orel tvoje panna / Já hraju bloky, ty smeče / doufám, že nám život neuteče“ (Bloky, smeče). Nevýraznější, takřka hitovou skladbou, je Andělská. Zdánlivě jednoduchá písnička s nedokonalými rýmy („Mám štěstí na anděly,  když je mi bídně / chlastám a hraju karty, v prachu a špíně…“) v sobě skrývá prazvláštní sílu a naději a snadno se vryje do paměti. Hlasy protagonistů k sobě skvěle pasují a civilní způsob jejich zpěvu dodává písni na uvěřitelnosti a přesvědčivosti.

Kieslowski se prezentují jako duo. Zatímco na koncertcech si David K. Pomahač alias DKP a Marie Kieslowski zpravidla vystačí s kytarou a klávesami, na zvuku alba se podílejí ještě další muzikanti. Nejzásadnější roli hraje David Babka, jehož steel kytara a dobro dodávají skladbám již zmiňovanou countryovou duši. Marcel Jakubovie s perkusemi a Jan Brambůrek s kytarou,  kontrabasem a vibrafonem už jen lehce dokreslují nekomplikované, místy až minimalistické aranže. Studiové a elektronické efekty jsou pak už jen jakousi třešničkou na dortu.

Album Na nože trvá pouhých osmadvacet minut, ale při jeho poslechu plyne čas tak zvláštně, že vám to tak vůbec nepřijde. Možná to bude tím, že necelá půlhodina nabízí tolik životních situací a rozmanitých nálad, které vás vtáhnou do děje, že se sami začnete hrabat ve svém nitru a přemýšlet o svém životě. Chvíle klidu (Krátká píseň o lásce) a zdánlivé pohody (Klidná noc) se střídají s pocity nejistoty (Spolu) i nenávisti (Krátká píseň o zabíjení). A přestože v závěru se zpívá: „… tak piju dál a piju víc / když nechci lhát / když nechci žít…“ není v tom nic jednoznačně depresivního. Že to teď momentálně nestojí za nic, ještě neznamená, že časem zase nebude líp…

Mnoha posluchačům mohou skladby dua Kieslowski znít hodně „zvláštně“ a moje stylové řazení  k „country“ budou považovat za přinejmenším sporné. Pokud ale připustíme, že i hudební styly mohou žít svým vlastním životem, máme tady nádhernou ukázku toho, jakým směrem se může tahle muzika u nás vyvíjet. A přestože minulý rok přinesl v tomto žánru hned několik velice povedených desek, pro mě osobně je českým country albem roku právě toto.

Kieslowski: Na nože
Indies  Scope, 2012
Lesy, stráně * Za horama *Andělská * Krátká píseň o lásce * Bloky, smeče * Krátká píseň o zabíjení * Klidná noc * Spolu * Špinavý dny * Na nože

avatar Autor: on 7.4.2013. Filed under Headlines,Recenze. You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0. Both comments and pings are currently closed.