Spirituál kvintet 1960–2010: Sto nejkrásnějších písní (+1)

Spirituál kvintet: 100 nejkrásnějších písníZ dlouhé řady výběrů, kterými v několika posledních letech připomnělo vydavatelství Supraphon významné osobnosti naší populární hudby, patří kompilace Spirituál kvintet 1960–2010: Sto nejkrásnějších písní (+1), shrnující půl století existence legendárního souboru, k těm nejvydařenějším. Vkusná papírová krabička ukrývá celkem čtyři cédéčka s více než pěti hodinami muziky a brožurku, níž se na dvaceti čtyřech stranách dozvíte vše podstatné nejen o Spirituál kvintetu a jeho historii, ale i o jednotlivých nahrávkách.

Psát o významu Spirituál kvintetu pro vývoj českého folku a country je na tomto místě asi zbytečné. Zrovna tak není třeba podrobně připomínat historické souvislosti a zaobírat se důležitostí jeho písní v době vlády jedné strany i díl, jímž přispěly k jejímu konci. Podívejme se tedy raději na obsah krabičky svými rozměry přesahující velikost běžného plastového boxu a vyžadující si zaslouženě umístění stranou od „běžných“ CD.

O výběr sto a jedné písně se postaral zakládají člen a kapelník Jiří Tichota a z více než tři sta padesáti nahrávek, které měl k dispozici, se mu podařilo sestavit reprezentativní a doslova fascinující komplet. Každý disk zachycuje Spirituál kvintet v trochu jiné podobě. První, pojmenovaný Zelené pláně, přináší nahrávky nejstarší a ukazuje rozmanité cesty, po nichž se kapela ubírala. A tak se zde potkávají americký folk, písně českých obrozenců a černošské spirituály, vetře se hebrejská lidová i píseň zavražděného chilského písničkáře Victora Jary. Druhé s podtitulem Pískající cikán vedle převažujících spirituálů a několika moravských lidových písní nabízí i zajímavá odbočení, například úpravu Ukolíbavky Jakuba Jana Ryby. Třetí disk nazvaný Vláček shrnuje nahrávky pořízené od devadesátých let do současnosti. A právě v této době vyšla píseň snad nejzásadnější – Jednou budem dál, která, ač zdobila repertoár několik desetiletí, objevila se až v roce 1994 na dvojalbu Antologie. Není také bez zajímavosti, že Vláček „přiváží“ nejen tradicionály a písně převzaté, ale i dílka vlastní. Jiří Cerha – jedna z posledních posil v sestavě a jinak dlouholetý člen C&K Vocalu, obohatil repertoár Spirituál kvintetu o původní skladby. Čtvrtý disk pak dokresluje portrét písněmi, bez nichž by ohlédnutí za historií skupiny nebylo kompletní – vánočními a renesančními.

Stovce nejkrásnějších písní (plus jedné) lze vytknout snad jen jediné – samotný „reklamně“ pojatý název, věc tedy nepodstatnou. V tomto případě se totiž povedlo prakticky vše: výběr i remastering nahrávek, obal i doprovodná brožurka. A jestliže jsem u jiných kompilací často hořekoval nad tím, že zjistit, kdo z muzikantů se na té které nahrávce podílel, nebo, ze kterého alba ta či ona píseň pochází, tak zde je vše přehledně na svém místě. A protože kvality samotného Spirituál kvintetu jsou nezpochybnitelné, mohu jen litovat, že na tomto serveru cédéčka nebodujeme, protože tentokráte bych neváhal a udělil plných sto procent.

Supraphon, 2010
CD1: Zelené pláně * Nobody’s Fault But Mine * Doney Gal * Širý proud * Černošský ghetto * Virginie * Šemeš * Krutá válka * Dál, dál tou vodou * Kocábka * Poutník a dívka * Zlatá klec * Až vzlétnou ptáci * Slávy den * To, co zbývá lásko * Jablíčka * Pocestný * Zklamaná láska * Až se k nám právo vrátí * Za svou pravdou stát * Kdo svalil kámen náhrobní * Mlýny * Starý příběh * Tak jen pojď * Žízeň
CD2: Pískající cikán * Oh, Freedom * Náš tatíček nebožtíček * Scandalize My Name * Ukolíbavka * When The Stars Begin To Fall * A co to tam píská * Povídajů ludé * Ta unínská rola * Trudova žena * Beránek a vlk * Farao * Fi-li-mi * Loď dětí * Meč v ruce mám * Už nechci se vdát * Gimme dat Ol’Time Religion * Wayfaring Stranger * Autobusy přijíždějí * Dvě báby * Chci být při tom * Osel Jerry * Soudný den * Velký vůz * Dudy z Edinburku
CD3: Vláček * Jednou budem dál * Dým, jen dým * Žebravá * Co prej bude s mojí duší * Stará kráva * Až nám příjdou míru brát * Jozue * Křídla holubic * Babylonská věž * Kdo naplní nebe * Slyš! * Nezaprodám duši svou * Bílé křídlo motýlí * Svět s náma houpá * Hříšnej svět * Když jdu spát * Hlas shůry * Tohle už znám * Život z partesů * Zem, kde stále svítá * Ukolébavka
CD4: Batalion * Ave tu pura * Růžička * Svatební košile * Dindirindin * Trh ve Scarborough * Ovčák * Válka růží * Margot češe na vinici * Mirelaridon * Brigadýrek * Když zhořkne ti víno * Ouvej * Zastaveníčko * Dávno, dávno * Kdo chceš býti moudrým zván * Bláznů svátek * Plány Žána de Lány * Mou dobrou zprávu hlásej * Mary Had A Little Baby * What Month Was Jesus Born In * Říkají mu Pastýř * Jméno zná i král * Lalůlalej * Třešničky * Panáček spí * Svadební prstýnek * Spí Jeruzalém * Bimbam

avatar Autor: on 18.1.2011. Filed under Recenze. You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0. You can leave a response or trackback to this entry