TOPlist

Widgetized Section

Go to Admin » Appearance » Widgets » and move Gabfire Widget: Social into that MastheadOverlay zone

Sedmdesát let posledního romantika Marko Čermáka

Marko Čermák: POslední romantikMarko Čermák, skvělý muzikant, autor mnoha písní a vynikající výtvarník, oslavil před nedávnem sedmdesáté narozeniny. Tramp z přesvědčení a milovník přírody proslul jako průkopník hry na pětistrunné banjo, kreslíř Rychlých šípů i „dvorní ilustrátor“ knižního souborného díla Jaroslava Foglara. Stál u zrodu legendárních Greenhornů, napsal dvě knihy o banju, na dalších publikacích se spolupracoval. A to vše tak nějak skromně, nenápadně bez velké slávy a ovací. Největšího ocenění se mu paradoxně dostalo v roce 2007 až z druhé strany oceánu. Americká bluegrassová asociace IBMA (International Bluegrass Music Association) mu udělila prestižní ocenění za přínos k rozšíření pětistrunného banja a následně country a bluegrassu v českých zemích. V letošním roce pak Supraphon připravil k jeho životnímu jubileu dvoucédéčkový výběr písní, na nichž se během své pětačtyřicetileté muzikantské dráhy podílel.

Celkem pětapadesát písniček má jediného společného jmenovatele – muže s banjem. Oba disky jsou orámovány instrumentálkami, v nichž Markovo banjo dominuje a které názorně dokumentují jeho zcela zásadní podíl, jaký měl na zvuk Greenhorns v časech, kdy country u nás byla ještě mladá. Docela šťastným nápadem se zdá, na první poslech trochu chaotické, řazení skladeb. To, že jsou mezi sedmatřicet písní z repertoáru Greenhorns (po řadu let užívajících počeštěné označení Zelenáči) porůznu zařazeny čtyři písně White Stars a čtrnáct písní Paběrek, ukazuje nejen obdobné hudební cítění a muzikantskou vyspělost všech zúčastněných, ale také na neostré hranice, které mezi country, bluegrassem a trampgrassem (stylem, k němuž se Marko hlásí) ztěží postřehneme. Přesto nelze pochybovat o tom, že označení trampgrass, které Paběrky používají již od svého zrodu v roce 1985, je tím nejgeniálnějším možným pro svérázný český mix bluegrassu, tradiční country a trampské muziky. A výběr Poslední romantik věnovaný muži, který u toho všeho byl a bez jehož banja by tahle hudba dnes možná zněla úplně jinak, je velmi dobrým průvodcem tímto stylem.

Album přináší řadu nestárnoucích nahrávek s pěveckými legendami české country – Michalem Tučným, Mirkem Hoffmannem, Josefem Šimkem a Tomášem Linkou, vedle nichž si dvakrát zazpíval i sám Marko Čermák. A jen tak mimochodem – Marko je autorem i řady textů, mnohé – Čekání na vlak, Hardy, Toulám se, Zátoka – patří dnes již k těm klasickým.

Škoda jen, že obal, stylově využívající „dřevěných“ motivů, je v klasickém plastovém boxu. Daleko více by Poslednímu romantikovi slušelo papírové balení podobné například tomu, jakým Supraphon obdařil výběr Petra Kalandry vycházející ve zhruba stejnou dobu. Čtivý průvodní text, v podstatě hudební Markův životopis, napsal Mirek Černý, který album sestavoval a produkoval. Informace o nahrávkách jsou poměrně stručné, více podrobností by určitě neuškodilo, dnes už asi málokdo ví, komu patřilo to či ono pozoruhodné houslové (jen jednou je uvedeno jméno Petra Bryndače) nebo harmonikové sólo.

Zajímavým doplňkem CD Poslední romantik je stejnojmenná kniha, která v těchto dnech vychází. Autor v ní zmiňuje vše podstatné, co na svých toulkách muzikou i přírodou prožil. Zahrnuje i jeho výtvarnou tvorbou, nechybějí písňové texty a další zajímavé informace.

Poslední romantik Marko Čermák
Supraphon, 2010
CD 1: Vlak na Flint Hill (Flint Hill Special) * Zatracenej život (Before I Met You) * Čekání na vlak * Abilene * Hoganovo jezero (Hogan´s Lake) * Rovnou, tady rovnou (Roll On Buddy Roll On) * Kamarád (Goodbye Old Pal) * Oranžový expres (Orange Blossom Special) * Volám (I Saw Mother With God Last Night) * Hardy * Toulám se (Wait For The Sunshine) * Nashville, Tennessee (Milwaukee Here I Come) * Přes pláně (Crossing The Plains) * Vltavská marina * Vzpomínka na březen (Heartaches By The Number) * Hej Joe (Hey Joe) * Jižní vítr (South Wind) * Jarní zpráva (Don´t Hold Your Breath) * Dál se ptáš (High Lonesome) * Psí píseň * Jižní vlak (Southbound) * Jsem unavený (The Quilting Party) * Pod liščí skálou * Vyju na měsíc (Howlin´ At The Moon) * Žádnej vlak (I´m Leavin´) * Vítr (Lonesome Wind) * Na sluneční straně hor (Sunnyside Of The Mountain) * Banjo z mlžných hor (Foggy Mountain Breakdown)

CD 2: Bluegrassový part č. 1 (Blue Grass Part 1) * A tak já zas v tom lítám (Salty Dog Blues) * Zátoka (Lonesome, Lonesome) * Nářek dívky (The Saskatchewan Girl´s Lament) * Houston * Vůz do Tennessee (Zebra Dun) * Jesse James * Michigan (Saginaw, Michigan) * Červená řeka (Red River) * Blues Folsomské věznice (Folsom Prison Blues) * Já v poslední době (Cora Is Gone) * Bílá (Ain´t It Good To Be In Love Again) * Šest dní na silnici (Six Days On The Road) * Modlitba (Maiden´s Prayer) * Vlak má zelenou (Train) * Marná cesta (Life Is Like A Mountain Railroad) * Tak já jdu dál (There Is A Time) * Už tě vlak přiváží (Roll Muddy River) * Step hoří * Tak se toulám (Hallelujah, I´m A Bum) * Banjo má pět strun * Rozmarná kráska * John Henry * Světla dostavníku (The Lights Of Cobb And Co.) *
Vazoun Bill a bicykl (Mulga Bill´s Bicycle) * Uhlíky * Louise

avatar Autor: on 13.4.2010. Filed under Recenze. You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0. You can leave a response or trackback to this entry

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*