Petr Kocman: Crazy Man (recenze alba)

Petr Kocman: Crazy ManKdyž náš nejslavnější countryman Michal Tučný označil na sklonku svého života mladičkého Petra Kocmana za svého nástupce a budoucího krále české country, určitě věděl, že neříká svá slova jen tak pro nic za nic. Od té doby už uplynula pěkná řádka let a výborný zpěvák, skvělý kytarista a strhující showman Petr Kocman pomalu přichází do Kristových let. Na svém účtu má stovky odehraných koncertů a dlouhatánskou řadu nahrávek. Jeho hlas, kytara, foukací harmonika a další nástroje znějí často na albech Greenhornů a Jana Vyčítala, ale také Fešáků, Tomáše Linky, Věry Martinové, Lucie Vondráčkové a mnoha dalších. Přesto se až do loňského prosince mohl pyšnit jen jediným vlastním albem Dej country štěstí, které vyšlo v roce 1999 u vydavatelství Multisonic.
Nové a dlouho očekávané album, jehož titul Crazy Man byl znám už mnoho měsíců dopředu, připravil Petr Kocman ve spolupráci s Jiřím Vondráčkem a Antonínem Kny. Vydání alba bylo několikrát odloženo, takže došlo k zajímavému paradoxu: Crazy Man byl pokřtěn dříve než byl vydán, a se stal tak možná jediným albem historie, jehož obal obsahuje fotoreportáž z křtu.
Na ploše více než 73 minut nabízí Crazy Man úctyhodných 18 písní, možná jako určitou splátku za léta minulá. Nadílka je to opravdu pestrá – od písní takřka folkových, přes očekávané countryovky až po kousky ostře rockové. Nahrávky mají výtečný zvuk, adekvátní aranže (snad až na občasné programované bicí a zejména monotónní syntetickou basu v titulní písni), výkony muzikantů jsou spolehlivé a stylové. Nejpilnějším autorem hudby byl Antonín Kny – jeho zajímavým melodiím nechybí nápad a jsou jedním z nejpříjemnějších překvapení, které Crazy Man přináší. Několika skladbami přispěl Jiří Vondráček (mj. výtečnou titulní Crazy Man), dvě si napsal sám Petr Kocman, povedenou jižansky rockovou (Motorová pila) složil Petr Slabý. Autorem písně Je to pěkné je Jan Nedvěd, který ji v duetu s Petrem Kocmanem i nazpíval. Pouze třikrát se vyskytují věci převzaté – Denverova Leaving On a Jet Plane (nazpívaná s původním anglickým textem), Dylanova It Ain’t Me Babe a Sacrifice od Eltona Johna.
Zatímco stylově, muzikantsky i pěvecky je Crazy Man propracovaný a dotažený, o textové stránce to už tak jednoznačně říci nelze. O slova k písním se podělili Hana Sorrosová, Lukáš Fišer, Bezi Ltd., Jiří Vondráček, Jan Nedvěd a Pavel Kučera. Téměř všechny písně jsou o lásce a jsou pojaty způsobem, který přes veškerou snahu a pěvecký um protagonisty směřuje album do vod hlavního proudu country. Nejpatrnější je to u textů Hany Sorrosové, z nichž závěrečný Mám to za sebou bych klidně oželel. Lépe padnou naturelu zpěváka slova Lukáše Fišera (jehož Oči patří nejvydařenějším na albu) a Bezi Ltd. (Bylo to fajn a Láska je past).
Jako své pěvecké hosty si Petr přizval do duetů Lucii Vondráčkovou, již zmíněného Jana Nedvěda a Jiřího Vondráčka (jejich společná verze Leaving On a Jet Plane je víc než milým zpestřením alba). Výčet instrumentalistů velice početný. Vedle Jiřího Vondráčka a Antonína Kny, kteří tvoří jakousi osu muzikantské sešlosti, se do projektu zapojili Petrovi spoluhráči z jeho PK Bandu Petr Slabý (kytary), Zbyněk Bureš (steel kytara) a Oto Jarka (bicí), baskytarista Milan Plechatý, bubeník Martin Melničenko, Petr Rímský (kytara), Luboš Novotný (dobro, lap steel), Jaroslav Olin Nejezchleba (violoncello) a další.
Povedl se obal i booklet – naleznete zde kompletní texty (i když tu a tam s drobnými odchylkami oproti zpívané verzi), řadu fotografií vtipně ilustrujících jednotlivé písně i podrobný přehled muzikantů u každé skladby. Průvodní text pochází ještě z pera Petrova přítele Karla Černocha, který se vydání alba bohužel nedožil, zemřel v prosinci 2007.
V roce letošním by mělo vyjít album s výběrem nejlepších Petrových nahrávek a zákonitě tak přijde čas bilancování. Docela možná se otevírá další kapitola v muzikantském životě Petra Kocmana…

Petr Kocman: Crazy Man
Akordshop, 2008
Crazy Man * Dáma * Nepřiznáš * Velká láska * Leaving On A Jet Plane (s Jiřím Vondráčkem) * Já to nejsem (s Lucií Vondráčkovou) * Ideál * Home * Panenka skákavá * Motorová pila * Je tak pěkné (s Janem Nedvědem) * Bylo to fajn * Láska je past * Jednou stačí * Parní kola * Oči * Koráb * Mám to za sebou

avatar Autor: on 13.4.2009. Filed under Recenze. You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0. You can leave a response or trackback to this entry