Bruce Springsteen: písní proti zlým duchům

Bruce Springsteen: Devils & Dust„Strach je nebezpečný, změní tvé srdce k nepoznání, to mi věř. Vezme tvoji duši plnou Boha a naplní ji zlými duchy a prachem…“
Pětapadesátiletý Bruce Springsteen ani na svém devatenáctém albu neztrácí nápady a přináší další dokonale podané příběhy. I bez rockového E-Street Bandu, folkově ztišený, se svojí kytarou a foukací harmonikou, za podpory houslí, trubky, steel kytary, piána či střídmých smyčců nabízí posluchačům své, na první poslech jakoby nevýrazné, přesto vzrušující a naprosto přesvědčivé písně. Album nicméně nelze označit jako ryze akustické a už vůbec se nejedná o nějakého mladšího „bratříčka“ Nebrasky či Ducha Toma Joada. Mezi folkovými baladami probleskují náznaky country (Maria’s Bad, Leah, All I’m Thinkin’ About, Metamoros Banks), gospelu (Jesus Was an Only Son) a ke slovu přichází i řízný rock (All The Way Home). Převažující komorně laděné skladby jsou vyváženy ostřejšími písněmi, a album tak tvoří zcela kompaktní celek.
Hned při prvních taktech úvodní písně získáte pocit, že autor toho má hodně na srdci, co vám hodlá sdělit. Přesto jeho projev působí přirozeně a nenásilně. Spíše vypráví, než zpívá. Zvláštní síla Sprinsteenova písničkaření spočívá v tom, že skoro vždy máte pocit, jako by jste jeho melodie někde slyšeli již dříve. Tak jsou zdánlivě jednoduché a snadno zapamatovatelné. Jenomže, a v případě nového alba to platí snad dvojnásob, jejich jednoduchost je pouze zdánlivá. Bruce Springsteen má zkrátka nesmírný skladatelský talent a cit a dokáže z nemnoha tónů poskládat doslova perly.
Ne všechny písně alba jsou horké novinky. Například titulní píseň Devils & Dust Springsteen napsal v počátcích války v Íráku. Mnohé kousky jsou ale ještě o hodně staršího data. Skladby The Hitter a Long Time Comin‘ vznikly již v časech turné k albu The Ghost Of Tom Joad, v rámci kterého zavítal v polovině devadesátých let i k nám. All The Way Home čekala v písničkářově šuplíku dokonce celých 15 let.
Bruce Springsteen zůstává sám sebou – v jeho písních se mísí prosté příběhy obyčejných lidí s patosem a sentimentem pro něho typickým. Vedle titulní protiválečné agitky (jeho postoj k válce v Iráku je dobře znám), nabízí například píseň o chlapci, který se musí vypořádat se smrtí své matky (Silver Palomino) nebo příběh věnovaný Mexičanům, kteří v touze po lepším životě zemřeli při překonávání pouští a hor nedaleko jižních hranic Států (Matamoras Banks). Mezi hrdiny jeho příběhů jsou Ježíš (Jesus Was the Only Son) i chlapík, který místo návratu ke své ženě stráví noc s prostitutkou (Reno). Doslova nádherná je Leah, píseň plná naděje a lásky. I když jeho slovům není místy nejlépe rozumět, ani na chvíli nezapochybujete o zpěvákově upřímnosti a opravdovosti. Poněkud nezvykle působí snad jen All I’m Thinkin’ About zpívaná v „podivně“ vysoké poloze, při opakovaném poslechu si ale ucho postupně přivykne a po čase mu to už ani nepřijde.
Bonusové DVD přináší kompletní materiál cédéčka doplněný o texty jednotlivých skladeb. Podstatnější jsou ale videa k pětici písní z alba. Nečekejte ale typické videoklipy. Jednotícím prvkem je ponurá atmosféra omšelého domu, ve kterém zpěvák s kytarou a foukací harmonikou vypráví své příběhy. Šero stírá rysy jeho tváře i kontury nevlídné místnosti v pozadí a on, plně zabraný do sdělení svých songů, vyhlíží, jako by zaříkával zlé duchy. Je jen málo takových, kteří se dokážou takhle prostě a přesvědčivě vyjádřit, a Bruce Springsteen je jedním z nich.
Jsem přesvědčen, že nové album Bruce Springsteena patří k tomu lepšímu, co během své již více než třicet let trvající hudební dráhy natočil. Těch něco málo přes padesát minut muziky na Devils & Dust rozhodně stojí za to.

Bruce Springsteen: Devils & Dust
Columbia, 2005

CD: