Báječnej chlap Michal Tučný

Michal Tučný: Báječnej chlapPo prvních vlaštovkách v podobě DVD Fešáků, Rangers a Honzy Vyčítala se letos digitální videotéka fanoušků české country hudby rozrostla o další titul, který je tentokrát zasvěcen zpěvákovi, který byl, je a navždy asi bude považován za opravdového krále naší country music. Je tomu již deset let, co Michal Tučný stanul před nebeskými branami, jeho písničky tu však s námi zůstávají i po tak dlouhé době a tak určitě není na škodu připomenout si je nejenom ze zvukových záznamů, ale také pěkně s obrázky. Tohoto nelehkého úkolu se ujala firma Supraphon, která na konci března vydala DVD s názvem Báječnej chlap a s podtitulem „Nejlepší videoklipy 1970 – 1994.“
Jak už podtitul disku naznačuje, tvůrci kompilace se spíše než na koncertní záznamy soustředili na obsah televizního archívu, z jehož útrob bylo na denní světlo vytaženo dvacet kousků, které lze do jisté míry považovat za výběr toho nejlepšího, co Michal Tučný během své kariéry nazpíval. Pokud říkám „do jisté míry,“ pak tím myslím především to, že vybrat dvě desítky nejúspěšnějších písní z téměř třicetileté kariéry zpěváka, který snad každou ze svých písní dokázal proměnit v neodolatelný evergreen, je úkol nadlidský, či přímo nesplnitelný. A při pohledu na tracklist disku bych určitě mohl začít jmenovat skladby, které bezesporu patří k hitům a které zde chybí, ať už se jedná o cajunovskou „Diggy Liggy Lo,“ psanecké „Cesty toulavý“ nebo skupinou ZZ Top přetavenou verzi Presleyho hitu „Viva Las Vegas.“ A tento seznam by určitě mohl ještě dále pokračovat. DVD Báječnej chlap však nemá ambice antologie a tak je s klidným svědomím možné považovat úkol, zadaný autorům titulu, za splněný. I když je třeba dodat, že kapacita DVD nosiče byla v tomto případě využita pouze ze dvou třetin, což je přeci jen trochu škoda.
Michalův songCo všechno se tedy na historicky první DVD Michala Tučného dostalo? Celý koncept disku by se dal rozdělit do několika jasně čitelných bloků, které také reprezentují jednotlivé úseky Michalovy hudební kariéry.
První část je pochopitelně věnována skupině Greenhorns, ve které Michal vydržel do roku 1974. Na DVD je tato „zlatá éra“ reprezentována šesti songy, mezi kterými pochopitelně nechybějí skladby „Blízko Little Big Hornu,“ „Jen tohle chci ti říct,“ či „Červená řeka.“ Určitě potěší i trochu méně známá píseň „Sněžnej muž.“
Od Greenhornů Michal odešel k Fešákům a zde určitě zamrzí, že toto velmi zajímavé období, které trvalo celých šest let, je zde vtěsnáno do pouhopouhé jedné písničky – legendárního „Prodavače.“ Pokud tedy chcete mít i tuto část Michalova života „digitálně“ zmapovanou, pak je mým tajným tipem loňské DVD skupiny Fešáci, na kterém Michal Tučný dostal opravdu nezanedbatelný prostor a na kterém je i tolik populární „duet“ s Tomášem Linkou „Lojza a Líza.
Pojďme ale zpátky k DVD Báječnej chlap. Největší prostor věnovali autoři kompilace Michalově sólové dráze, kdy působil s vlastní doprovodnou skupinou Tučňáci. Prostoru se zde dostalo zejména klipům ze známého TV „speciálu“ Stodola Michala Tučného, mezi kterými najdete i trochu atypický duet s dcerou Míšou „Kdyby tady byla taková panenka,“ či zcela typický duet se Zdeňkem Rytířem „Děláme, co můžem.“ Chybět nemohou ani písně u posluchačů nejpopulárnější – „Báječná ženská“ a „Tam u nebeských bran.“
Michal Tučný: Tam u nebeskejch branPoslední životní etapa Michala Tučného, během které vystupoval s různými amatérskými či poloprofesionálními soubory, na disku zachycena není.
K výbavě DVD patří pochopitelně i interaktivní menu, které je zde řešeno staticky s hudebním podkresem a které kromě obligátních nabídek pro přehrání celého disku a výběr jednotlivých kapitol nabízí i položky pro zobrazení fotogalerie, diskografie a biografie Michala Tučného.
Součástí disku je i knížečka, ve které naleznete krátký proslov Marty Novotné – Tučné, několik fotografií a hlavně kompletní faktografické informace k obsaženým videoklipům.
Pokud vás zajímají technické informace, pak vězte, že celková stopáž disku jen o půl minuty přesahuje jednu hodinu, celé DVD je v systému PAL s obrazovým formátem 4:3 a zvuk je (vzhledem k televiznímu původu materiálu) ve formátu Dolby Digital 2.0 (Stereo). Kvalita obrazu je dobrá, samozřejmě je různá klip od klipu, i když je nutné říci, že implicitně neplatí, čím starší klip tím horší obraz. Jemnou výtku mám k několika klipům, které jsou uvozeny titulkem. Zejména u snímků, které pocházejí z populárního TKM (pamatujete ještě???) je jejich efekt dosti rušivý.
ProdavačI přes výše uvedené drobné výhrady však musím DVD Báječnej chlap hodnotit velmi pozitivně. Je to pokračování trendu, který v minulosti odstartovala DVD zmíněná na začátku tohoto článku a rozhodně se jedná o počin chvály a pozoru hodný. Televizní archívy nás mohou ještě ledasčím překvapit a tak je jen dobře, že svá tajemství nenechají navždy skryta. A v případě Michala Tučného to patří dvojnásob. Tento disk tedy beru jako první ochutnávku z řady dalších exkurzí do života a tvorby tohoto významného a nezapomenutelného zpěváka a člověka. Slib na další pokračování tohoto disku je ostatně nezvratitelně učiněn v sekci Diskografie. A tak nezbývá než čekat a těšit se, co přinesou další měsíce a roky. A tu chvíli čekání si můžete zkrátit právě při DVD Báječnej chlap.

Michal Tučný: Báječnej chlap (DVD)
Supraphon, 2005, 60:32
Michalův song * Waterloo * Červená řeka * Sněžnej muž * Jen tohle ti chci říct * Blízko Little Big Hornu * Prodavač * Poslední kovboj * Snídaně v trávě * Boty z kůže toulavejch psů * Báječná ženská * Kdyby tady byla taková panenka (s Michaelou Tučnou) * Spím v obilí * Pověste ho vejš * Jižanský rok * Jak chcete žít bez koní * Rád se brouzdám rosou * Děláme, co můžem (se Zdeňkem Rytířem) * Medicinman * Tam u nebeských bran

Hlavní menu
Výběr písní
Biografie