Gretchen Wilson: Buranka v Nashvillu

Gretchen Wilson: Here for the PartyKdyž koncem osmdesátých let zpíval Charlie Daniels že to, co tenhle svět potřebuje, je trochu víc buranů (What this world need is a few more redneck), bylo mladičké Gretchen Wilson něco kolem patnácti. Byla přesně tím, co slovo redneck znamená: prostá, nevzdělaná venkovanka. Do školy už nechodila, skončila ji po osmé třídě. Večery a noci trávila po boku své matky při práci v baru. I v dalších letech se životem protloukala všelijak. Ve snaze proniknout do světa hudby přesídlila v roce 1996 do Nashvillu, ale ani tam se jí nevedlo nijak skvěle. Nicméně jednoho večera dorazili do baru, kde tehdy Gretchen zpívala, posedět a popít pánové Big Kenny a John Rich (povídání o nich naleznete též v rubrice recenze). A tady nejspíše začíná příběh nejúspěšnějšího debutu v historii country music. Jen za první týden od vydání se prodalo 227 000 kopií alba. To se ještě žádnému začínajícímu interpretu na poli tohoto žánru nepodařilo. Není ale vůbec divu, jedná se o debut opravdu mimořádný.
Původně jsem zamýšlel napsat recenzi na alba Big & Rich – Horse Of a Differnet Color a Gretchen Wilson – Here For The Party současně. Obě cédéčka toho spojuje víc než dost. Pánové Big Kenny a John Rich se totiž do značné míry (jako autoři hudby) podílejí na repertoáru Gretchen Wilson a ona je zas na oplátku podporuje na jejich albu svým doprovodným vokálem. Obě alba také skoro současně vstoupila do americké hitparády, a oběma se nadmíru daří: Gretchen až neuvěřitelně – o kousíček ji minula špice pop hitparády, třeba taková showbussinesem ostřílená Alanis Morissette se svým novým albem tak vysoko zdaleka nedosáhla. Nejde ale jen o prodejnost – jak Big & Rich, tak zejména Gretchen Wilson zkrátka připravili velice podařené kolekce písniček. Protože by povídání, vzhledem ke kvalitám obou alb, bylo poněkud dlouhé, rozhodl jsem se nakonec pro dvě recenze samostatné.
Gretchen Wilson je sympatická třicetiletá dáma a její Here For the Party rozhodně stojí za to mít doma. I když své hudební vzory – patří k nim Patsy Cline, Loretta Lynn, Tanya Tucker, Hank Williams Jr., Charlie Daniels – nezapírá, nejsou její písničky kopií něčeho, co tu již bylo. Gretchen Wilson je svá a originální.
Své životní peripetie dokáže dokonale vyjádřit ve svých textech, které podává zcela přesvědčivě, s určitou dávkou nadhledu i ironie. Není pražádný důvod ji nevěřit: skutečně zpívala po barech, opravdu pochází z malého městečka Pocahontas (ve státě Illinois) a na buranku z venkova si ani v nejmenším hrát nemusí. „Nikdy nebudu jako panenka Barbie a lít do sebe sladké šampaňské, to radši budu celou noc pít pivo v nějakým pajzlu nebo tančírně.“ (Redneck Woman)
I když je její projev o něco blíže k tradiční country než pánů Biga a Riche, dokáže i ona rázně překročit rámec tohoto stylu. Příkladem může být titulní rocková Here for the Party a zejména píseň Chariot, svojí atmosférou připomínající šedesátá léta a slavný muzikál Hair, to ale jen do chvíle, než se ozve sice decentní ale přeci jen na country poněkud nezvyklý rap. Jako kontrast pak následuje nádherná folkově průzračná What Happened. Když pak na závěr zazní autobiografická Pocahontas Proud, už si velice dobře uvědomujete, že v jejích písničkách o něco jde a že úspěch nespadl jen tak z nebe.
Stručně řečeno: velmi vydařený debut nesmírně talentované zpěvačky a textařky a zatím jedna z největších událostí countryového roku 2004. Až se budou rozdělovat nejrůznější hudební ceny za rok 2004, dávám ruku do ohně na to, že k nejfrekventovanějším bude patřit právě jméno Gretchen Wilson.
Pro ty, co nechtějí kupovat zajíce v pytli: Ukázky z alba naleznete na oficiálním webu zpěvačky http://www.gretchenwilson.com, celé album je k poslechu připraveno na webu CTM (Listening Party) http://www.cmt.com/artists/az/wilson_gretchen/369478/album.jhtml.

Gretchen Wilson: Here For the Party
Sony Music Ent., 2004
Here For The Party * Redneck Woman * When I Think About Cheatin‘ * Homewrecker * Holdin‘ You * Chariot * What Happened * When It Rains * The Bed * Pocahontas Proud