Vánoce s Elvisem

Elvis Presley: Christmas Peace (BMG, 2003)Do katalogu vánočních nahrávek přispělo letos i hudební vydavatelství RCA/BMG s dalším Presleyovským výběrem. Album Christmas Peace, jak už jeho název sám napovídá, je tématicky věnováno nejkrásnějším svátkům v roce. Po otevření krabičky na vás vykouknou dvě cédéčka a i zde můžete hledat „tajný“ kód v názvu celé kolekce. Dvojslovný název označuje právě tématické řazení každého z disků. Zatímco CD s pořadovým číslem 1 nese označení „Christmas“ a je tedy zcela věnováno již zmíněnému vánočnímu období, disk druhý se honosí označením „Peace“ a naleznete na něm výběr z Elvisových nahrávek s duchovní tématikou, neboli gospelů.
Proč zrovna takováto kombinace, může si někdo z vás pomyslet. Na tuto otázku lze odpovědět dvěma způsoby. Za prvé je téma Vánoc velmi blízce spjaté i s duchovní a náboženskou tématikou a za druhé, ač se to může zdát neuvěřitelné, Presley během své kariéry vydal pouhá dvě sváteční alba. A tak se autoři rozhodli doplnit vánoční disk výběrem nejkrásnějších Presleyho gospelových nahrávek, se kterými mimochodem slavil velké úspěchy u odborné veřejnosti.
Ale všechno hezky popořádku, pojďme se nejprve podívat na obsah prvního cédéčka z tohoto dvojdílného kompletu. Jak již bylo napsáno výše, Elvis během své životní i umělecké dráhy stačil natočit pouhá dvě vánoční alba. To první se jmenovalo jednoduše Elvis Christmas Album a na pultech obchodů se objevilo v roce 1957 a od doby jeho vydání se ho jen ve Spojených státech prodalo více jak 15 milionů kopií. První Elvisova vánoční kolekce přinesla pouhopouhých osm skladeb včetně veleúspěšné nahrávky „Blue Christmas.“ Součástí alba je i klasika „White Christmas“ či nestárnoucí „Silent Night“ Franze Grubera, která také první vánoční exkurzi Elvise Presleyho uzavírala.
Po druhé se Elvis Presley vrátil k tématu vánočních svátků v roce 1966 singlovou nahrávkou „If Every Day Was Like Christmas,“ které se ve Státech prodalo na 11 milionů kopií. Na plnohodnotné vánoční album Elvise Presleyho si však jeho fanoušci museli počkat dalších pět let. V roce 1971 však bylo jejich čekání odměněno kolekcí s jedenáctkou vánočních melodií. Na albu The Wonderful World of Christmas naleznete například tradicionaly „O Come, All Ye Faithful“ či „First Noel,“ slavnou „Silver Bells“ či rolničkama podkreslenou hitovku „Winter Wonderland.“
Všechny skladby jsou na albu řazeny důsledně chronologicky a v původním pořadí – tedy přesně v tom sledu, jak vyšly na originálních albech.
Druhý disk mapuje pro někoho možná méně typickou dráhu Elvise Presleyho jako gospelového zpěváka, i když Presley měl k tomuto směru poměrně dobré předpoklady. Ostatně už jako malý chlapec zpíval se svými rodiči v místním chrámovém sboru.
Po úspěchu písně „Peace in the Valley,“ kterou zazpíval v lednu 1957 v show Eda Sullivana, se Elvis rozhodl k natočení dalších čtyř nábožensky orientovaných písní, které pak společně vyšly na kolekci s názvem „Peace in the Valley.“ Její úspěch byl veliký a tak se Presley v pozdějších letech vrátil k tématice gospelů ještě třikrát. Album His Hand in Mine vyšlo v roce 1960, o sedm let se přihlásil s další gospelovou kolekcí How Great Thou Art a konečně v roce 1972 završil celou trilogii kolekcí He Touched Me. Zatímco u široké veřejnosti slavil komerční úspěch se svými rokenrolovými nahrávkami, byly to právě gospelové nahrávky, které mu přinášely obdiv u odborné veřejnosti a nakonec také tři prestižní ceny Grammy.
Jelikož shrnout obsah všech tří gospelových kolekcí Elvise Presleyho na jedno cédéčko je zcela nemožné, vybrali autoři této vánočně – gospelové kompilace z Elvisových duchovních nahrávek ty nejslavnější. Od zmíněné první gospelové nahrávky Elvise Presleyho „(There’ll Be) Peace in the Valley (For Me)“ z roku 1957, přes skladbu „Crying in the Chapel“ z roku 1960 (mimochodem od Krále si ji vypůjčil i „božský“ Karel Gott – vzpomínáte na sladkou „Ukážu ti cestu rájem“?), až po nahrávku „He Is My Everything“ z pera countryového zpěváka Dallase Fraziera, kterou Elvis nazpíval v roce 1971 pro své třetí gospelové album. Celkem dvacítka písní, opět v ortodoxně chronologickém řazení.
Stejně jako u předchozích Presleyho výběrů (Elvis 30#1 Hits a Secondt To None) byly i v případě kompilace Christmas Peace všechny nahrávky digitálně remasterovány z původních pásů a vyčištěny technologií DSD, takže všechny skladby znějí, jako kdyby je Elvis nazpíval teprve včera. Album je doplněno o osmistránkový booklett, na kterém naleznete stručný úvod a historii Elvisových svátečních nahrávek a pak výčet všech skladeb s podrobnými faktografickými daty.
Vydavatelství BMG tak opět připravilo lahůdku, která nabízí trochu jíný pohled na legendárního krále a která rozhodně nemůže chybět v diskotécé správného Elvisova fanouška. A i když nepatříte mezi ortodoxní zastánce Elvise Presleyho, je album Christmas Peace i pro vás tou pravou volbou. V jeho společnosti totiž prožijete Vánoce tak trochu jinak – královsky…

Elvis Presley: Christmas Peace
RCA/BMG, 2003

CD 1
Blue Christmas o Here Comes Santa Claus (Right Down Santa Claus Lane) o White Christmas o Santa Bring My Baby Back (To Me) o I’ll Be Home For Christmas o Santa Claus Is Back In Town o O Little Town Of Bethlehem o Medley; Christmas Message From Elvis/ Silent Night o If Every Day Was Like Christmas o O Come, All Ye Faithful o The First Noel o On A Snowy Christmas Night o Winter Wonderland o The Wonderful World Of Christmas o It Won’t Seem Like Christmas (Without You) o I’ll Be Home On Christmas Day o If I Get Home On Christmas Day o Holly Leaves And Christmas Trees o Merry Christmas Baby o Silver Bells

CD 2
(There’ll Be) Peace In The Valley (For Me) o I Believe o It Is No Secret (What God Can Do) o His Hand In Mine o In My Father’s House o Known Only To Him o Mansion Over The Hilltop o Crying In The Chapel o How Great Thou Art o In The Garden o Where No One Stands Alone o Somebody Bigger Than You And I o Without Him o We Call On Him o Only Believe o Amazing Grace o An Evening Prayer o He Touched Me o He Is My Everything o If That Isn’t Love

avatar Autor: on 13.12.2003. Filed under Recenze. You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0. You can leave a response or trackback to this entry