Folkoviny hrají na veselou notu

FolkovinyMódou poslední doby se bezesporu stalo vydávání nejrůznějších kompilací. Náklady na vydání takové desky jsou relativně nízké a provětrat archívy vydavatelství také čas od času nezaškodí. A tak se na nás ze všech stran hrnou nejrůznější výběry toho nejlepšího, co může posluchačům nabídnout určitý interpret, vydavatelství či žánr. A právě z posledního soudku pochází nejnovější kompilace z produkce hudebního vydavatelství Venkow Records/Universal Music Company. Jmenuje se Folkoviny a jak už její název sám výmluvně napovídá, je určena pro všechny milovníky folkové písničky.
Co vám tedy Folkoviny nabídnou? Především vyvrátí zažitý názor, že folkové písničky mají většinou hluboká a vážná témata. Autor této kompilace, Milan Svoboda, se totiž zaměřil především na skladby, které slavily velký úspěch u posluchačů a tak mu vyšla kolekce, kde drtivá většina (dá se říci, že úplně všechny) skladeb má humorný až žertovný nádech. Zda to byl předem naplánovaný záměr, těžko říci. Faktem ale je, že právě větší či menší humornost nabízených skladeb je jediným nosným tématem tohoto titulu.
Jednotlivé skladby, obsažené na tracklistu Folkovin, spadají do období let 1988 až 2001, z čehož už je asi každému jasné, že výběr nebyl omezen jen na archív Universalu, potažmo hudebního vydavatelství Venkow Records, ale autor kompilace zapátral i v katalogu Supraphonu, BMG, Monitoru, Multisonicu, či vydavatelství FT Records.
Vyjmenovávat zde všechny obsažené nahrávky je asi zbytečné (ostatně, jejich seznam naleznete na konci této minirecenze), přesto nebudu daleko od pravdy, když napíšu, že posluchače rozhodně potěší například Dobešova „Jarmila,“ Nohavicovi „Tři čuníci,“ „Franta má péra“ Wabiho Daňka či „Tata“ skupiny Buty.
Již z tohoto stručného výčtu je jasné, že kompilace Folkoviny jistě bude stát za to a pokud jste příznivci žánru zvaného folk, jistě by jste si tento zajímavý titul neměli nechat ujít. Nezapomeňte, že Vánoce se již blíží!

Různí interpreti: Folkoviny
Universal Music, 2003, celkový čas 68:15
Čechomor – Včelín * Buty – Tata * Jaromír Nohavica – T.i čuníci * Vlasta Redl – Dvakrát * Pavel Dobeš – Jarmila * Bratři Ebenové – Jak to dělaj kosmonauti * Karel Plíhal – Utekl jsem od manželky k mamince * Wabi Daněk – Franta má péra (Quantanamera) * Slávek Janoušek – Revize jízdenek * Hana a Petr Ulrychovi – Měla bába trnku * Čechomor – Panenka * Wabi Daněk – Píseň proti * Fleret – Na stromě * Slávek Janoušek – Fernetovka * Pavel Dobeš – Zahradník * Miroslav Paleček a Ivo Jahelka – Kdo mě ještě neporazil * Klíč – Šikmé oči mám * Folk Team – Nudista * Pepa Nos – Blues o hltu mlíka * Ivo Jahelka – Balada o milencích, traktoru a policejním protokolu * Žalman a spol. a (Ex) Minnesengři – Směs hambatých lidových písní: A vy páni muzikanti * Hop holka * Vzal jsem si babičku o Vy chlapci * Když jsem já šel * Když jsem šel silnicí * Já jsem se tě neprosil * Andula * Vlasta Redl – Franta s Honzou

avatar Autor: on 12.10.2003. Filed under Recenze. You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0. You can leave a response or trackback to this entry