Křeni: Tohle já znám

Křeni: Tohle já známKřeni z Karviné pro mě byli jedním z nejpříjemnějších překvapení festivalu EWOB v Hradci nad Moravicí. Skupina vznikla v roce 2000 a její aktuální složení se ustálilo koncem roku 2001, a tak ačkoli zatím není asi zejména kvůli velkým vzdálenostem příliš známá bluegrassovým posluchačům zejména v Čechách, je to už navzdory nízkému věkovému průměru sehraná konsolidovaná kapela, která se může pochlubit i nespornými úspěchy, mezi nimiž ční dobré hodnoceníí z letošní Trampské Porty. První CD skupiny je tedy jen logickým završením jejího dosavadního vývoje.
Kapela si rozhodně nedělá hlavu se zařazením ke konkrétnímu bluegrassovému proudu, podstatné je, aby produkovaná muzika byla jednoznačně bluegrass, což se jí stoprocentně daří. Já osobně bych je řadil nejspíš mezi contemporary skupiny, není to ale podstatné – Křeni mají svůj vlastní sound, který snad díky stejnému nástrojovému obsazení trochu připomíná pražský Vabank Unit, jejich zvuk je konzistentní a osobitý, ať hrají vlastní nebo převzaté skladby a ať zpívají česky nebo anglicky.
Současné složení tvoří kytarista a hlavní zpěvák skupiny Ondra Kozák, na banjo hraje Michal Wawrzyczek, na mandolínu Petr Novák (pozor, neplést se stejnojmenným mandolinistou píseckého Kvintetu!) a sestavu uzavírá Lukáš Rytíř s baskytarou. Klad této sestavy vidím v naprosté vyrovnanosti instrumentálních výkonů všech členů, a to na velice vysoké úrovni, těžko vyzdvihnout jen někoho z instrumentalistů. Souhra nástrojů přitom nefunguje jen při sólech, ale i v doprovodu. Již podle názvů je zřejmé, že Křeni střídají české i anglické texty, a pokud zpívají anglicky, je jejich výslovnost bez vážnějších prohřešků. Mně osobně se na albu asi nejvíc líbí vlastní písnička Ondry Kozáka Čas prázdnin, do swingu laděná instrumentálka banjisty Michala Wawrzyczka Ulma‘s Breakdown a z těch anglicky zpívaných pak osobité netradiční aranžmá tradicionálu Little Maggie.
Zvuková kvalita nahrávky je výborná, i když se trochu nemohu ubránit pocitu, že zřejmě “dávání si pozor” při nahrávání maličko ubralo na drivu, kterým mě Křeni zaujali při svém festivalovém vystoupení, líbí se mi i výtvarné zpracování obalu s fotografií ve stylu “Men In Black”. Ale abych jen nechválil, chybí mi uvedení původních názvů skladeb přetextovaných do češtiny a v několika případech mi připadá nepřesné určení autorů původních verzí.
Křeni jsou velice perspektivní kapela, jejich deska je výborná, a já věřím, že v budoucnu se s nimi budeme na festivalech a koncertech po celé vlasti setkávat častěji.

Křeni: Tohle já znám
Blue Night – Modrá zář – Jó, tak tohle já znám – Love Please Come Home – Ty víš – Ulma‘s Breakdown – Už ani den, už ani chvíli – Mama Don‘t Allow – Little Maggie – Mám lhát i vám – Rocky Road Blues – Srdce ledový/ Čas prázdnin – Sitting On The Top Of The World

(Převzato se souhlasem autora z Bluegrassových listů 5/2003)

avatar Autor: on 27.8.2003. Filed under Recenze. You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0. You can leave a response or trackback to this entry