Johnny Cash se uzdravuje ve srubu hudbou

Johnny Cash, American Recordings III.: Solitary ManTak si konečně příznivci Johnnyho Cashe mohou do své sbírky zařadit další (v pořadí již třetí) projekt na etiketě American Recordings, který je spojen s producentem Rickem Rubinem. Není myslím třeba zvlášť vyzdvihovat, jaký nečekaný návrat ke slávě v tom nejlepším slova smyslu znamenalo již první CD této řady „American Recordings“ zaznamenané jen s doprovodnou akustickou kytarou. V porovnání s druhým albem „Unchained“, které šlapalo rockovou rytmikou, tvoří toto třetí „American III: Solitary Man“ jakýsi spojovací most mezi oběma předešlými, ale zároveň si zachovává svou svébytnost, která ho řadí přinejmenším na stejnou úroveň.
Cash se musel vyrovnávat s nemalými zdravotními problémy. I když se původní diagnóza nevyléčitelného Shy-Dragerova syndromu nakonec ukázala jako chybná, kombinace zápalu plic s diabetem a poškozením nervů vydala na nekonečně vlekoucí se hospitalizace a čtrnáctidenní bezvědomí.
I když mu však bylo nejhůř, tak pokud to jen trochu šlo, bral si do rukou kytaru a začal připravovat nové album. To pak vzniklo v jeho nahrávacím studiu ve dřevěném srubu uprostřed lesa. Výsledkem je kolekce velmi osobních písní – vyznání, ve kterých slova, tak často každodenně omílaná a používaná jako láska, přátelství, život, Bůh apod., nalézají opět ten původní nádherný smysl. Nejspíš by se toto album dalo charakterizovat jako zpověď vašeho dobrého známého, který za vámi přišel se podělit o myšlenky, které považuje za důležité. K tomu vede i velmi komorní doprovod akustických nástrojů, kterému však v žádném případě nechybí požadovaná dravost.
Již v první písni vám pomocí čtyř veršů Cash naznačí, o co půjde:

Vím, co je správné
Mám jen jediný život
Budu stát pevně na zemi
A neustoupím.

To není žebříčková hitovka, která za týden či dva zmizí, to je výpověď osmašedesátiletého člověka, který ví, o čem zpívá.
Škatulkářům, pokud se nebudou chtít smířit s označením Johnny Cash Music, toto CD možná přidělá nějakou tu vrásku. Ať už ho však ve vašem oblíbené obchodě najdete pod jakýmkoliv označením, zkuste si ho alespoň na chvíli pustit. Nebudete litovat.

avatar Autor: on 15.11.2001. Filed under Recenze. You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0. You can leave a response or trackback to this entry