Petr Lüftner a jeho písně ze severu Čech

Petr Lüftner: Až se příště narodím

Petr Lüftner: Až se příště narodím

Na naší folkové scéně se vyskytuje nápadně mnoho patriotů, jejichž tvorba je úzce svázaná s místy, odkud pocházejí nebo kde žijí. Mertova Praha magická, Nohavicovo Ostravsko a Těšínsko, Valmez Petra Fialy, Plíhalova Olomouc či Valašsko Vlasty Redla a Wabiho Daňka, to je jen pár příkladů spojení písničkářů a „jejich“ regionů. A je téměř pravidlem, že právě místní inspirace přivedly autory k písním, které patří k vrcholným číslům jejich tvorby. Když posloucháte, jak Zuzana Navarová zpívala o tom, že „Orlice zas šumí nad splavem“ nebo když Slávek Janoušek nostalgicky sděluje, že „zamračeno, zataženo, jen lampa na ulici svítí v Ústí nad Orlicí…“ působí to nejen autenticky, ale zároveň i naprosto přesvědčivě.

Zcela nové jméno přichází nyní na folkovou scénu ze severu Čech. Talentovaný písničkář Petr Lüftner se narodil a vyrůstal v Ústí nad Labem a jeho songy jsou tímhle zvláštním a těžce zkoušeným městem a jeho okolím dokonale prosycené. Ve svých sedmadvaceti letech má nyní na kontě první album s tuctem povedených písní, z nichž některé mají ambici dostat se do zpěvníků mezi léty ověřené hity výše uvedených folkových velikánů.

I když vliv Nohavici či Dobeše Petr Lüftner nemůže zapřít, v textech je originální, stejně jako je neopakovatelné jeho rodné Ústí. Hrdiny písní se tak zcela přirozeně stávají svérázní místní týpci se všemi svými životními průšvihy a mindráky (Nezaměstnanej, PředskokanModerní člověk). Pro Petra Lüftnera je ale kraj „od Kadaně po Jablonec“ (Severočeská) především fascinujícím místem, kde „žít to je trend, to je sexy“. Chybět samozřejmě nemůže zásadní song Ty jsi to Ústí, díky jehož klipu na YouTube vešlo před nějakými třemi lety písničkářovo jméno v obecnější známost.

Co je možné Lüftnerovým textům vytknout, je jejich občasná přílišná upovídanost (Já chci) a kostrbatost. Nicméně i verše, které v bookletu vydadají neohrabaně, dokáže zazpívat tak, že působí docela přirozeně. Příjemným překvapením jsou písničky o ženách (Pavouk, Myslivecká), poetická a nekomplikovaná dílka, v nichž asi nejlépe vyniká způsob, jakým si autor dokáže pohrávat s češtinou.

Jako producent se na albu podílel Ondřej Ládek alias Xindl X, který si Petra Lüftnera před dvěma lety přizval jako hosta na své koncertní turné. Část „Xindlovy“ kapely se tak zákonitě objevuje i v nahrávkách – kytarista Lukáš Bundil a bubeník Emil Valach dodávají písním odpich a energii, aniž by se písničkářův akordeon ztrácel v pozadí. S kytarou, mandolínou a banjem se přidal také sám producent Ládek. Výborně spolu všichni souzní ve svižném „irsky“ pojatém songu Písničkář, ale zejména v zadumaných a křehkých milostných vyznáních ScházíšVlasy šedivý. Mezi muzikanty uvedenými v bookletu najdete i jméno Petrovy sestry Elišky Lüftnerové, jejíž výrazný doprovodný vokál zní ve dvou písních.

Až se příště narodím je příjemné a pestré folkové album, sympatický debut přemýšlivého mladíka, jehož písně si své posluchače dozajista najdou a určitě to nebudou jen ti ze severu Čech.

Petr Lüftner:  Až se příště narodím
Good Day Records, 2016