TOPlist

Widgetized Section

Go to Admin » Appearance » Widgets » and move Gabfire Widget: Social into that MastheadOverlay zone

Holy Fanda & the Reverends dorazili na konec cesty

 

Holy Fanda & the Reverends: Konec cesty

Holy Fanda & the Reverends: Konec cesty

Prošel celý státy, táhne zpět a přichází na Konec cesty. I když jméno Fandy Holého nepatří k těm často skloňovaným, má tento šikovný multiinstrumentalista a talentovaný písničkář za sebou více než pestrou hudební minulost. S kapelou Kojoti během třinácti let hraní dospěl od střídmých akustických počátků až do míst, kde se řízný rokenrol snoubí s klasickou country i ničím nesvazovaným punkem. V roce 2010 vydal své debutové EP a od té doby pilně koncertuje s Kojoty i dalšími kapelami a nenápadně pomáhá spřízněným muzikantům. Na ceněném albu rapera Bonuse zní ve třech písních jeho banjo, kanadsko-americké cow-punkové formaci The Tower of Dudes nahrál na jejich EP dobro, jako host se podílel i na albech skupin Wild Tides a Neočekávaný dýchánek.

S rodákem ze San Franciska bubeníkem Nickem Jenningsem se Fanda Holý potkal v kapele The Tower of Dudes, se kterou pak absolvoval měsíční turné po západě Spojených států. Po návratu do Česka se rozhodli založit dvoučlennou „skupinu“ inspirovanou old-time hudbou Apalačských hor, Hankem Williamsem, rokenrolem, temnou alt-country, ale i punkem a taneční hudbou. Název alba, které koncem roku 2015 vydali, tak možná symbolizuje, že dlouhá cesta, na které hledali ten nejlepší způsob hudebního vyjádření, dospěla ke svému konci.

Profil Holy Fanda & the Reverends na Bandzone.cz (http://bandzone.cz/fandahzde je také možné si poslechnout všechny písně alba) charakterizuje styl kapely jako „alternative-country“. První polovina desky je opravdu hodně alternativní a je zřejmé, že se žánrovými škatulkami si muzikanti příliš hlavu nelámali. Chvílemi mohou připomínat Wovenhand (Tak mi řekni), jindy třeba náš Traband (Spícím městem). Což ovšem mimochodem naprosto sedí – „trabandita“ Jarda Svoboda je jedním z muzikantů, kteří zásadně ovlivnili náladu Konce cesty. Dřevní až drásavé tóny Svobodova harmonia písním Fandy Holého náramně sluší. Stejně tak zde mají své místo zvukomalebné trubky, občas mírně psychedelické, někdy naopak hladivě konejšivé při dialogu s Fandovou lehce nervní foukací harmonikou. Vše do sebe přirozeně zapadá, přes relativně úsporný doprovod je výsledný zvuk nečekaně plný a hutný. Nahrávky sice vznikaly v domácích podmínkách zúčastněných muzikantů a ve studiu Vojty Nohy, míchání ale obstaral zkušený Ondřej Ježek (studio Jámor), konečný mastering proběhl v produkci dublinského studia Gargle & Expel a výsledek rozhodně stojí za to.

Po nejvýraznější písni alba Svý sny (hitovka jako hrom, s níž má kapela nemalou šanci prorazit) přichází ke slovu skutečná country. Horalsky zemité banjo v Křiku racků nebo kytary v typické countryovce Ty mě můžeš mít jasně naznačují, kde mají Holy Fanda & the Reverends svoje hudební kořeny. Ostatně za posledně zmiňovaný song by se rozhodně nemusel stydět ani sám Hank Williams, což platí nejenom o muzice, ale i o textu. Fanda Holý sice není bůhvíjaký zpěvák, v jeho případě to ale není zas tak podstatné. Podobně jako Hank zhudebňuje příběhy svého života a stejně jako on je dokáže interpretovat – přesvědčivě a upřímně: „Možná mě můžeš mít, ale víš, co tím získáš? Že mě nic nezmění, to si můžeš bejt jistá. Strhnu tě dolů za sebou…“

Přestože slova písní nepřekypují optimismem, nepůsobí deska Konec cesty ani trochu depresivně. Všudypřítomná naděje vyvěrající z harmonií a tónů chvílemi probleskne i v textech: „Já odrazím se ode dna někam dál / A nedotčen tou špínou odplouvám…“ (Jen se vznáším“).

Sedm písní alba Konec cesty má celkovou stopáž jen o pár vteřin přesahující půlhodinu. Hodnota cédéčka ale nespočívá v množství nul a jedniček na něm zaznamenaných. Koneckonců první deska Johnnyho Cashe (With His Hot and Blue Guitar) nabídla necelých 28 minut dodnes nezapomenutelné muziky. Recenzované album nepřináší sice nic hudebně převratného a doposud neznámého, přesto svým hledačstvím a poctivostí přístupu výrazně vybočuje z běžné domácí produkce. Nezbývá než se těšit, co Fanda Holý a jeho kumpáni nachystají do budoucna, písní jako jsou ty z Konce cesty, nebude nikdy dost…

Kapelu Holy Fanda & the Reverends tvoří: Fanda Holý – zpěv, kytary, banjo , basa, foukací harmonika; Nick Jennings – bicí, banjo, basa, zpěv; Jarda Svoboda – harmonium; Tommy Levecchia – trumpety; Jakub Schmid – trumpety; Vojta Noha – hand claps, zpěv.

Holy Fanda & the Reverends:  Konec cesty
Polí5, 2015
Tak mi řekni
* Spícím městem * Svý sny * Křik racků * Ty mě můžeš mít * Oceán * Jen se vznáším

avatar Autor: on 30.3.2016. Filed under Recenze. You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0. Both comments and pings are currently closed.